Доцент кафедри економіки та підприємництва Пилипенко Надія Миколаївна успішно пройшла наукове стажування для опанування проектного підходу в організації навчального процесу в закладах освіти Фінляндії, яке відбулося протягом 2–8 лютого 2020 р. Під час стажування мала змогу детально ознайомитися з фінською моделлю освітньої системи, яку за результатами дослідження PISA неодноразово визнавали найефективнішою у світі.
Одним з основних принципів освіти у Фінляндії є те, що високоякісна освіта і навчання має бути однаково доступною для всіх людей, незалежно від етнічного походження, віку, майнового стану або місця проживання. Тому освіта є безкоштовною на всіх рівнях, починаючи з дошкільної освіти і закінчуючи вищою освітою.
Всі діти рівні. Комерцію в школу не пускають. Шкільні підручники, канцелярські приналежності – безкоштовні. Шкільні обіди та екскурсії – безкоштовні. В країні немає шкільних інспекторів. Вчителям прийнято довіряти. Педагоги не витрачають час на підготовку паперів, а максимум уваги приділяють спілкуванню з дітьми.
Вищу освіту в Фінляндії можна отримати в двох типах установ: університетах і вищих професійних навчальних закладах (університети прикладних наук або політехнікуми). Університети пропонують своїм студентам академічну освіту, в той час як основу програм університетів прикладних наук становить поглиблення професійних знань. Навчання в академічному університеті має науково-дослідний характер. Базовим вченим ступенем фінських університетів є ступінь бакалавра (kandidaatti), отримання якого займає мінімум 3 роки і вимагає, як мінімум, 120 кредитів ECTS. Магістр – отримання мінімум 160 кредитів ECTS (40-60 після бакалаврату), а также захисту магістерської дисертації. Не дивлячись на той факт, що отримання ступеня бакалавра в політехнікумі, так само як і в університеті, займає 4 роки, формально диплом політехнікуму вважається нижче рівнем. Різниця між магістратом університету прикладних наук і академічного університету полягає в практичній спеціалізації першого та академічною спрямованістю другого.
Програми навчання можуть сильно відрізнятися в залежності від вузу: у кожного освітнього закладу є право використовувати власні методи навчання, підручники та послідовність викладу матеріалу. На іспит можна приносити будь-які довідники, книги. Важливо не кількість завченого матеріалу, а чи вмієш ти залучати всі потрібні тобі ресурси до вирішення поточних проблем.
Професія викладача в Фінляндії приваблива. У Фінляндії викладач є для студентів «провідником» інформації і фасилітатором. Викладачі університетів прикладних наук повинні мати або ступінь магістра, або докторський (PhD) ступінь, в залежності від займаної посади. Від викладачів академічних університетів потрібно докторський ступінь. Всі викладачі повинні також пройти педагогічну підготовку. Заохочується постійна освіта викладачів. Вони повинні щорічно брати участь в навчанні для підвищення кваліфікації, так як це є частиною їх трудового договору.
Фінляндія має багаторічний досвід організації навчання дорослих. Навчання дорослих дуже популярне, і в міжнародному порівнянні відсоток участі в ньому високий. Головні цілі політики навчання дорослих – це забезпечення компетентності трудових ресурсів.
Родзинкою програми стажування було відвідування найбільшої інноваційної бібліотеки Європи в м. Хельсінкі, в якій розташовано робочі кімнати, мітинг-руми, ігрові кімнати, класи для вивчення мови для мігрантів, майстерні з 3D-принтерами, книжкові полиці зі 100 тисячами книг. Бібліотекарям допомагають роботи, які сканують книжки і транспортують їх до потрібних полиць. Найбільша інновація бібліотеки – кімната-куб зі смарт-стінами, яку можна перетворити на що завгодно за допомогою сенсорних екранів і віртуальної реальності.
Особливості фінської моделі освіти – це компетентнісно-орієнтоване навчання, повна свобода викладача, повна довіра до педагогів і дітей, відсутність контролю та перевірок. Програма освіти в країні єдина, але є тільки загальні рекомендації, і кожен педагог використовує той метод навчання, який вважає необхідним. Важливою особливістю є навчання критичного мислення і виховання відповідального ставлення до навчання.